Nowe przepisy dotyczące ekoprojektu i ich znaczenie dla nabywców silników. Silniki elektryczne zużywają około 45 procent energii w skali światowej, a w Europie w użyciu jest ponad 8 miliardów silników. W lipcu 2021 r. wszły w życie zaktualizowane unijne przepisy dotyczące ekoprojektu, ustanawiające nowe standardy efektywności energetycznej dla silników elektrycznych i układów bezstopniowej regulacji obrotów. Drugi etap zmian legislacyjnych rozpocznie się 1 lipca 2023 r. i rozszerzy on zakres tych zmian regulacyjnych. Marek Łukaszczyk, menedżer ds. marketingu na Europę i Bliski Wschód WEG, globalnego producenta silników i układów bezstopniowej regulacji obrotów, omawia tu nadchodzące zmiany i ich znaczenie dla przemysłu.
W ramach celów Unii Europejskiej odnośnie zrównoważonego rozwoju i efektywności energetycznej, w lipcu 2021 r. zostało zaktualizowane rozporządzenie 2019/1781. Rozporządzenie to wymaga, aby silniki elektryczne i układy bezstopniowej regulacji obrotów (VSD) spełniały obowiązkowe standardy minimalnej efektywności energetycznej. Efektywność energetyczna to stosunek mechanicznej mocy wyjściowej do elektrycznej czynnej mocy wejściowej. Normy efektywności energetycznej są podzielone na międzynarodowe klasy efektywności energetycznej (IE), gdzie IE1 (standardowa) określa najniższy poziom efektywności, a IE4 (super premium) jest obecnie klasą najwyższą. Norma IE5 jest na etapie finalizowania.
Od lipca 2021 r. wszystkie silniki trójfazowe o mocy od 0,75 kW do 1000 kW muszą spełniać normę IE3, tzn. posiadać efektywność premium. Po raz pierwszy układy bezstopniowej regulacji obrotów (VSD) atestowane do użytku z silnikami objętymi tymi przepisami muszą obecnie również posiadać klasę IE2.
Od 2023 r. nowe silniki na rynku europejskim o mocy znamionowej od 75 kW do 200 kW będą musiały posiadać sprawność energetyczną IE4. Uczyni to UE pierwszym terytorium, na którym określone silniki będą musiały posiadać sprawność energetyczną klasy IE4. Zgodnie z nowymi przepisami, silniki jednofazowe o mocy wyjściowej 0,12 kW i większej będą również musiały posiadać minimalny poziom sprawności IE2.
Wymagania dotyczące informacji o produkcie dla silników i układów bezstopniowej regulacji obrotów również ulegną zmianie w 2023 r. – obowiązkowe będzie podawanie dodatkowych informacji o poziomach sprawności przy różnych prędkościach, obciążeniach i poziomach momentu obrotowego, aby umożliwić optymalizację wydajności całego systemu w całym zakresie działania.