Poradnik doboru napędów dla produkcji

177

Tematyka związana z napędami  i silnikami jest bardzo szeroka ze względu na duży wachlarz dostępnych na rynku produktów oraz możliwości ich zastosowania. Napęd to urządzenie wytwarzające energię pozwalającą na wprawianie w ruch poszczególnych części maszyn czy przenośników. Tak jak sterowanie jest układem nerwowym maszyny, przepływ danych krwiobiegiem, tak silnik z całą maszynerią można porównać do mięśni.

Zerwane łańcuchy dostaw

Obecnie mierzymy się z zerwanymi łańcuchem dostaw we wszystkich niemal dziedzinach. Zwiększa się zatem termin dostaw nawet o kilka miesięcy. Do tego dochodzi presja obniżania kosztów przy projektach i rosną wymagania co do jakości podzespołów. Dużo czasu minie zanim sytuacja się ustabilizuje dla integratorów automatyki i inżynierów utrzymania ruchu.  Jednak już teraz trzeba brać pod uwagę przedłużone czasy dostaw, które sięgają nawet kilkunastu tygodni!

Projektowanie systemu

Najczęściej spotykane są napędy związane z pracą liniową, obrotem, aplikacjami chwytania lub gdy napęd ma zasilać stopery. Przy projektowaniu całego systemy zawsze należy brać pod uwagę podstawowe parametry techniczne napędów jak moc, prędkość wyjściowa, moment obrotowy czy moment bezwładności. Dobieramy je do określonego obciążenia mocy danej aplikacji.

Najważniejsze parametry wyboru napędów to

– moment krytyczny i prędkość obrotowa

– pozycjonowanie

– rodzaj sterowania

– konstrukcja

– czy potrzebny jest hamulec

– dodatkowe wymagania – np. praca w strefie wybuchu

Wielu dystrybutorów napędów stawia na doskonałe wsparcie techniczne już na etapie projektowania całej aplikacji. Możliwość wykonania testów prototypu nowej maszyny lub korzystanie z wiedzy i know-how przedstawiciela technicznego pozwala na dokładne sparametryzowanie aplikacji, a co za tym idzie daje nam oszczędność czasu. Dzięki takiemu wsparciu unikniemy także kosztownych błędów przy zamówieniu.

Dobór podzespołów

Wielu dystrybutorów oferuje już aplikacje internetowe do wyboru napędów – dobrym przykładem  może być tu SMC. Zazwyczaj można korzystać z takiego oprogramowania na dwa sposoby. Pierwszy to gdy mamy już konkretną serię sprawdzonych napędów  lub są one na liście części zamiennych np. dla inżynierów pracujących w utrzymaniu ruchu. Jednak w przypadku nowych maszyn warto skorzystać z możliwości wyboru przez aplikację. Optymalizując wdrożenie można postawić na rozwiązania systemowe proponowane przez producenta jako całe moduły