Wraz z szybkim przyjęciem pojazdów elektrycznych, zwiększającym popyt na półprzewodniki szerokoprzerwowe, dostępna jest znacznie większa podaż półprzewodników szerokoprzerwowych niż kiedykolwiek wcześniej. Jednak pomimo rosnącej podaży, półprzewodniki szerokoprzerwowe nadal nie są konkurencyjne cenowo w porównaniu z ich tradycyjnymi odpowiednikami. Mosfety z węglika krzemu mogą kosztować nawet 3 razy więcej niż standardowe mosfety krzemowe. W rezultacie implementacja półprzewodników szerokoprzerwowych w napędach jest wciąż rzadka.
Jednak wraz ze wzrostem podaży spodziewamy się, że ceny będą z czasem spadać, co sprawi, że półprzewodniki o szerokim paśmie przenoszenia staną się bardziej atrakcyjną perspektywą dla producentów napędów. Ponadto zaobserwowaliśmy, że dostawcy napędów zmierzają w kierunku własnej produkcji półprzewodników mocy.Wraz z przejęciem firmy Semikron w 2022 r., Danfoss stał się producentem półprzewodników mocy i produkuje półprzewodniki oparte na SiC. Ponadto, według McKinsey and Company, Mitsubishi Electric produkuje obecnie półprzewodniki SiC.Szacuje się, że posiada 2% obecnego rynku SiC, chociaż cała jego podaż jest przeznaczona do użytku wewnętrznego.Jeśli ten rodzaj produkcji wewnętrznej będzie kontynuowany, prawdopodobnie wykorzystanie półprzewodników o szerokim paśmie wzbronionym będzie rosło szybciej na całym rynku.
Przemyślenia końcowe
Napędy wieloosiowe, zintegrowane napędy silnikowe i półprzewodniki o szerokim paśmie przenoszenia to trzy przykłady innowacyjnych rozwiązań, które zmieniają rynek.Rozwiązania te oferują znaczną oszczędność miejsca, wyższy poziom elastyczności w projektowaniu maszyn i lepszą efektywność energetyczną.Podczas gdy skalowalność półprzewodników szerokoprzerwowych pozostaje wyzwaniem, długoterminowy trend wskazuje na zwiększone zastosowanie w napędach silnikowych jako środek ułatwiający rozwój bardziej modułowych, kompaktowych maszyn.
Źródło: Interact Analysis