Materiał do druku 3D iglidur I3 przechodzi próbę ogniową dla materiałów stosowanych w przedziale pasażerskim pojazdów motoryzacyjnych wg. normy FMVSS 302 dla wnętrz pojazdów mechanicznych.
Aby skutecznie zapobiegać pożarom wewnątrz pojazdów, należy stosować odpowiednie materiały oraz podejmować konstruktywne działania. Firma igus podjęła decydujący krok w celu zapewnienia idealnej ochrony przeciwpożarowej dzięki materiałowi do druku 3D iglidur I3. Nie tylko wykazuje on wyższą odporność na ścieranie, ale może być również wszechstronnie stosowany jako materiał na wszelkiego typu części ruchomych a ponadto przeszedł test próby ogniowej, zgodnie z normą FMVSS 302. Testy wykazały, że jego wartość opałowa jest pięć razy niższa niż maksymalny dopuszczalny limit.
Jak wynika z odpowiednich badań, pożary we wnętrzach pojazdów są głównie wynikiem nieostrożnego obchodzenia się z zapałkami i papierosami. Z tego względu, wykorzystywane w tym środowisku materiały powinna charakteryzować niska zapalność oraz mała prędkość rozprzestrzeniania się ognia. Cechy te mają zapewnić wystarczająco dużo czasu, aby nawet przy dużej prędkości było możliwe zatrzymanie i opuszczenie pojazdu. Trybopolimer iglidur I3, czyli materiał w postaci proszku, stosowany w technologii selektywnego spiekania laserowego, może być stosowany jakoodporny na wycieranie materiał we wnętrzach pojazdów, a ponadto, w ostatnim czasie przeszedł próbę ogniową zgodnie z normą FMVSS 302.
iglidur I3 wyróżnia się w międzynarodowym kodeksie stosowania Procedur prób ogniowych
Procedura testowa, która została wprowadzona w Stanach Zjednoczonych pod nazwą „Federalne Standardy Bezpieczeństwa Motoryzacyjnego”, określa wymagania dotyczące odporności względem materiałów stosowanych w przestrzeni pasażerskiej pojazdów motoryzacyjnych, takich jak samochody lub ciężarówki. Procedura: poziomo ułożona próbka (płytka) o średniej grubości 2,02 mm została poddana spaleniu palnikiem Bunsena, przy wysokości płomienia wynoszącej 38 mm. Następnie, ustalona została prędkość rozprzestrzeniania się płomienia. Maksymalna dopuszczalna wartość w tym kontekście wynosi 10 cm/min lub 102 mm/min. Materiał iglidur I3, który został poddany testom, osiągnął średnią prędkość spalania na poziomie 18,8 mm/min, co sprawia, że wymagania normy, zostały spełnione z ponad pięciokrotnym zapasem.
Odporny na ścieranie oraz łatwo dostępny
Stanowi to dla użytkowników dodatkową korzyść. Ostatecznie, elementy wykonane z materiału iglidur I3 osiągają bardzo wysoką wytrzymałość dzięki ciśnieniu jakiemu są poddawane w procesie selektywnego spiekania laserowego. W spiekaniu laserowym nie ma praktycznie potrzeby na jakiekolwiek obróbki wykańczającej produkowanych części, dzięki czemu mogą być one bezpośrednio stosowane w prototypach jak również w produkcji seryjnej. Proces ten umożliwia uzyskanie skomplikowanych kształtów oraz dużej dokładności elementów wykorzystywanych jako części ruchome. W laboratorium testowym firmy igus, łożyska ślizgowe wykonane z materiału stosowanego w technologii druku 3D zostały porównane ze standardowymi materiałami przeznaczonymi do selektywnego spiekania laserowego. Części wykonane z tego tworzywa, poddane ruchom wahliwym, obrotowym i liniowym, wykazały odporność na ścieranie 3-krotnie większą niż te wykonane ze standardowych materiałów. Eliminuje to konieczność magazynowania części zamiennych oraz narzędzi. Wydrukowane części są w rzeczywistości dostępne od ręki. Dotyczy to również części, które nie są już dostępne na rynku, np. tych stosowanych w Trabancie. Możecie Państwo stosować materiał iglidur I3, nawet jeżeli nie posiadacie własnej drukarki 3D. W tego typu przypadkach, firma igus oferuje usługę druku 3D. Zamówione części są drukowane i dostarczane klientom w krótkim czasie: zamówione części są wysyłane w ciągu jednego do trzech dni roboczych. Do zrealizowania usługi druku w technologii 3D, wszystkie modele muszą być w formacie STEP.
Źródło: Igus