Automatyka wykorzystująca technologię inteligentnego okablowania Eaton pozwala zaoszczędzić miejsce i obniżyć koszty w szerokiej gamie zastosowań dla przemysłu okrętowego
Eaton poszerza swoją ofertę produktów dla przemysłu morskiego i okrętowego o technologię SmartWire-DT, opatrzoną certyfikatem DNV GL.Produkty SmartWire-DT, stworzone przez specjalistów w zarządzaniu energią, uzyskały certyfikat największej organizacji klasyfikacyjnej na świecie za integrację w szafach sterowniczych o klasie ochrony IP20. Oferta obejmuje również rodziny XV-300 i XV-100 z połączonych jednostek zarządzających i sterujących HMI/PLC z technologią dotykową oraz standardowe dla branży komputery osobiste z serii XP-500. Obecnie trwają procedury uzyskiwania certyfikatów dla kolejnych produktów SmartWire-DT wykorzystywanych w urządzeniach peryferyjnych o klasie ochrony IP67.
„Nasze inteligentne okablowanie i system łączności SmartWire-DT, opatrzone certyfikatem DNV GL, oferują zarówno przemysłowi okrętowemu, jak i dostawcom systemów możliwość zaoszczędzenia miejsca, obciążenia, a w związku z tym również kosztów związanych z automatyką oraz dystrybucją energii”, mówi Sebastian Kuster, Kierownik ds. Produktów dla sektora automatyki morskiej w Eaton. „Właściciele statków również czerpią korzyści z tego rozwiązania, ponieważ systemy te osiągają wysoki poziom przejrzystości danych w prosty i opłacalny sposób”.
SmartWire-DT to unikalna technologia okablowania, która ułatwia połączenie i komunikację między urządzeniami sterującymi, przełącznikami, czujnikami i siłownikami. Technologia ta jest dostosowana do szerokiej gamy procesów sterowania na statkach pasażerskich i towarowych, od ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacji oraz oczyszczania wody po systemy sterujące do włazów, podnośników, dźwigów, kuchni, a nawet systemów elektrohydraulicznych. Technologia SmartWire-DT łączy przesył energii i danych z podzespołów należących do sieci w pojedynczym kablu, dzięki czemu zmniejsza ilość okablowania aż o 85% i pozwala na oszczędność kosztów w obrębie całego łańcucha o zwiększonej wartości, zaczynając od projektowania i budowy, przez produkcję i rozruch, aż po późniejszy rozwój.
„Aktualne projekty w przemyśle okrętowym pokazują, że dzięki zastosowaniu SmartWire-DT możliwe jest zaoszczędzenie do 30% wolnej przestrzeni wewnątrz szaf sterowniczych”, wyjaśnia Kuster. „Przykładowo, w przypadku statku wycieczkowego oznaczać to będzie zmniejszenie powierzchni samych szaf sterowniczych o 100 do 150 metrów, a nie są one jedynym obszarem, w którym odczuwalna będzie oszczędność przestrzeni”.
SmartWire-DT jest systemem otwartym, dzięki czemu można go połączyć ze wszystkimi standardowymi systemami opartymi na magistrali obiektowej – takimi jak Modbus-TCP i Ethernet IP – za pośrednictwem magistrali obiektowej, co pozwala na bezpośrednie przesyłanie istotnych danych do układu sterowania wyższego poziomu. Podzespoły podłączone do łańcucha SmartWire-DT uzyskują autonomiczną inteligencję, dzięki czemu mogą m.in. przesyłać użyteczne dane dotyczące obciążenia i stanu. Taka przejrzystość danych pozwala na wczesne rozpoznawanie wszelkich nadchodzących zdarzeń i sprawne wykonywanie zapobiegawczych czynności konserwacyjnych.
„Dzięki temu systemowi wczesnego ostrzegania oraz naszej obsłudze wykonywanej na miejscu i dostępnej na całym świecie można znacząco skrócić czas trwania przestojów spowodowanych wadami technicznymi, a także lepiej koordynować działania w przypadku ich wystąpienia”, skomentował Kuster.
Dodatkowe informacje dotyczące rozwiązań dla przemysłu morskiego spółki Eaton dostępne są pod adresem www.eaton.eu/marine i www.eaton.pl. Aktualności dostępne są na kanale (@Eaton_EMEA) komunikatora Twitter oraz na stronie firmy (Eaton EMEA – Marine & Offshore ) w serwisie LinkedIn.