Sztuczna inteligencja znajduje zastosowanie w kolejnych dziedzinach. Ten trend nie omija także sektora logistyki. Przejęcie szwajcarskiego startupu Sevensense przez globalnego giganta ABB jest znakiem czasów i sygnalizuje rewolucyjne zmiany, jakie zachodzą w przestrzeniach magazynowych na świecie. Polska logistyka podąża tą samą, coraz bardziej zautomatyzowaną ścieżką.
Branża logistyczna coraz śmielej korzysta ze sztucznej inteligencji (SI). Według prognoz AIMultiple, do 2026 roku SI znajdzie zastosowanie w ponad 60% magazynów. To kluczowa zmiana w zarządzaniu przestrzenią magazynową, która w istocie staje się inteligentnym centrum operacyjnym. Do jego obsługi wykorzystywane są najnowsze zdobycze technologii. Z globalnym rynkiem robotów magazynowych wartym 20 mld złotych i przewidywanym rocznym wzrostem o 14 proc. w tym segmencie, logistyka staje się wdzięcznym polem do innowacji.
Na szybko rozwijającym się rynku nowych technologii dla logistyki ważną rolę odgrywają start-upy. Jednym z nich jest Sevensense, który specjalizuje się w opracowywaniu systemów nawigacyjnych i wizyjnych 3D dla autonomicznych robotów mobilnych (AMR). Pojazdy korzystają z technologii Visual Simultaneous Localization and Mapping (Visual SLAM), umożliwiającej robotom podejmowanie szybkich i rozsądnych decyzji oraz autonomiczną nawigację w środowisku, które cały czas się zmienia. I nie chodzi tu tylko o ruszających się wokół ludzi, przestawiane palety, ale również np. gasnące światło.
Oparta na sztucznej inteligencji technologia przyciągnęła uwagę firmy ABB, która zdecydowała się nabyć Sevensense. Gigant z branży robotyki docenił możliwości w zakresie znaczącego skrócenia czasu przygotowania robotów do użytku i zwiększenia ich efektywności operacyjnej. Taki mobilny robot, wyglądający jak niewielka, poruszająca się platforma, jest tylko na pierwszy rzut oka dość niepozorny. Może przetransportować ciężar o masie do 2 ton (a więc nawet karoserię samochodu) z prędkością do 1,5 m/s. I co najważniejsze, urządzenie mapuje otoczenie będąc w ruchu, utrzymując bezpieczny dystans do mniej lub bardziej ruchomych przeszkód, jakie napotyka po drodze. System wizyjny rozróżnia bowiem ludzi i przedmioty.
E-commerce może dużo zyskać
Według danych PMR, rynek e-commerce w Polsce w 2023 roku osiągnął wartość prawie 90 mld złotych. Do 2027 roku wskaźnik ten ma wzrosnąć do prawie 125 mld złotych. Obecnie 8 na 10 polskich użytkowników internetu dokonuje zakupów online, co wiąże się ze zmianą zachowań konsumentów. Cechą charakterystyczną polskiego rynku jest wysoka konkurencja, zarówno ze strony lokalnych graczy, jak Allegro, jak i zagranicznych gigantów (Amazon).
Rozwój e-commerce w Polsce to jednak nie tylko kwestia zwiększania obrotów czy rozszerzania oferty sklepów internetowych. Przede wszystkim jest to wyzwanie logistyczne, które wymaga najnowszych zdobyczy spod znaku AI i przemysłu 4.0, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom konsumentów. A ci chcą bezpiecznych i szybkich dostaw dokładnego tego, co zamówili. W tym kontekście, zastosowanie nowych technologii, jak mobilny robot, który dzięki sztucznej inteligencji bezpiecznie jeździ między personelem pracującym w magazynie, staje się niezbędne do optymalizacji logistyki.