Według naszych najnowszych badań (opublikowanych na początku czerwca), rynek robotów mobilnych wzrósł o 27% w 2023 roku, osiągając globalnie wartość 4,5 miliarda dolarów. Ten silny wzrost przychodów nastąpił pomimo trudnych warunków spowodowanych dużym zaległościami z poprzednich lat. Jednakże, z powodu spowolnienia w Chinach, obniżyliśmy naszą prognozę na 2024 rok. Pomimo tego, wzrost na rynku amerykańskim pomoże podnieść globalne przychody do 5,6 miliarda dolarów w ciągu roku.
Chociaż nadal spodziewamy się silnego popytu na zautomatyzowane pojazdy prowadzone (AGV) i autonomiczne roboty mobilne (AMR), nasze prognozy na 2027 rok są teraz o około 2 miliardy dolarów niższe niż wcześniej. Jest to niemal w całości przypisane wolniejszemu popytowi na AMR do realizacji zamówień. Nasza prognoza dla mobilnych robotów transportowych pozostaje w dużej mierze niezmieniona od ostatniego raportu. Ta część rynku jest stosunkowo bardziej dojrzała i przewidywalna. Z drugiej strony, AMR do realizacji zamówień są nadal rozwijającym się i nowym produktem, co utrudnia przewidywanie długoterminowego wzrostu. Niemniej jednak, branża osiągnęła teraz taką wielkość, że nie jest już odporna na szerszą gospodarkę. Wcześniej rozmiary projektów (a co za tym idzie inwestycje) były znacznie mniejsze, a projekty klientów były liczne. Oznaczało to, że rynek AMR był w efekcie zbyt mały, aby być dotkniętym przez szerszą sytuację gospodarczą i mógł nadal skutecznie rosnąć podczas spowolnień gospodarczych. Wydaje się, że teraz osiągnęliśmy punkt przegięcia, w którym nie jest to już możliwe.
Pomimo powyższych punktów, nasza perspektywa dla branży pozostaje nadal bardzo pozytywna, a podstawowe czynniki wzrostu pozostają silne. W 2027 roku przewidujemy, że roczne przychody z robotów mobilnych przekroczą 14 miliardów dolarów.
Dynamika regionalna znacznie się różni
Nasza perspektywa dla Chin znacznie się obniżyła. Gospodarka Chin nadal spowalnia, co krótkoterminowo hamuje inwestycje w automatyzację. W rezultacie obniżyliśmy nasze prognozy na lata 2024 i 2025. Z drugiej strony, zrewidowaliśmy nasze oczekiwania co do spadku cen w Chinach, ponieważ zarówno koszty, jak i ceny osiągnęły już tak niski poziom, że jest teraz niewiele miejsca na dalsze spadki.
Na rynku amerykańskim (szczególnie w sektorach 3PL i handlu detalicznego) słyszymy, że klienci opóźniają zatwierdzanie nowych projektów. Spekuluje się, że jest to spowodowane nadchodzącymi wyborami, co sprawia, że firmy przyjmują postawę „czekania i obserwowania”. Podstawowy popyt (i zamiar wdrożenia robotów) pozostaje solidny; jednak projekty potrzebują znacznie więcej czasu, aby uzyskać niezbędne zatwierdzenia i zgody na realizację. Jest to częściowo spowodowane tym, że projekty stają się coraz większe, a więc koszty wymagają większej kontroli na wyższych szczeblach organizacji, a częściowo jako korekta po covidzie, która złagodziła potrzebę szybkiego wdrażania automatyzacji.
Jednakże, nasza długoterminowa perspektywa dla Stanów Zjednoczonych pozostaje solidna i będzie głównym czynnikiem napędzającym globalny wzrost robotów mobilnych w ciągu najbliższych pięciu lat. Sektor spożywczy i napojów, opieka zdrowotna oraz trwałe produkty wytwórcze (np. półprzewodniki i motoryzacja) są często wymieniane jako końcowe sektory napędzające wzrost dla dostawców AMR i AGV. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę działalność w nowych zakładach produkcyjnych w wyniku ustawy o redukcji inflacji i ustawy o chipach i nauce, a także przesunięcia w sektorze motoryzacyjnym w kierunku elektryfikacji.
Prognoza wzrostu przemysłu robotów mobilnych w 2024 roku
Popyt na roboty typu shelf-to-person AMR spowalnia
Kiedyś główny czynnik wzrostu AMR, robot inspirowany Kiva do przenoszenia półek do osoby odnotowuje spowolnienie wzrostu przychodów, z globalnymi przychodami rosnącymi „tylko” o 12% w 2023 roku. Prognozuje się, że będzie to jeden z najsłabszych segmentów robotów mobilnych w 2024 roku. Wynika to z trzech głównych powodów: Po pierwsze, średnie ceny sprzedaży znacznie spadły, ponieważ firmy takie jak HIK Robot – korzystające z niskokosztowego łańcucha dostaw – obniżają ceny. Po drugie, klienci przechodzą na inne rozwiązania, takie jak tote-to-person i do pewnego stopnia systemy magazynowania oparte na kubach, które oferują większą gęstość magazynowania. Po trzecie, spowolnienie budowy nowych magazynów typu greenfield (które są najbardziej odpowiednie dla robotów typu shelf-to-person AMR) zmniejszyło ogólną możliwość zastosowania tych robotów.
Prognozy wskazują na silny wzrost przychodów dla większości innych produktów z zakresu robotów mobilnych. Najbardziej znacząco roboty do zbierania pojedynczych skrzynek, person-to-goods, tote-to-person i wózki widłowe mają wzrosnąć o ponad 30% w 2024 roku. Zbieranie skrzynek to rozwijający się typ robota z relatywnie niewielką liczbą dostawców, jednak główni klienci zaczynają wdrażać je w magazynach, a potencjalne możliwości rynkowe są ogromne. Nasza analiza przepustowości magazynów i szacunków dotyczących pracy wskazuje, że w samych Stanach Zjednoczonych w 2022 roku wymagane było około 90 000 pełnoetatowych odpowiedników (FTE) do zbierania skrzynek, a w ciągu roku zebrano 36 miliardów skrzynek. Jest to znaczna liczba i pokazuje, że możliwości rynkowe dla robotów do zbierania skrzynek są również ogromne.