Piramida eskalacji postoju maszyny

347

Co mają wspólnego starożytni Egipcjanie z  nowoczesna produkcją? Na pierwszy rzut oka niby nic, ale można by było znaleźć jakiś jeden element który łączy ów dwa światy. Elementem, który łączy te dwa światy jest piramida. No, może nie taka dosłowna ale graficzna.  Ale po kolei.

Jak często spotkałeś się z sytuacją, że dowiadujesz się o postoju maszyny, która zatrzymana jest od kilku, kilkunastu godzin a postój nadal trwa? A może miałeś styczność z sytuacją, że na wskutek długiego postoju powinny być poinformowane inne działy jak jakość czy logistyka, żeby mogły podjąć stosowne działania, ale niestety to się nie zadziało?

No chyba że jest w drugą stronę, i dowiadujesz się o większości awarii o dużo za wcześniej, co wpływa na Twoje życie prywatne i Twojej Rodziny.

Prostym ale skutecznym narzędziem który systematyzuje zasady komunikacji w organizacji w przypadku postojów maszyn (czytaj awarii) jest piramida eskalacji.  Z jednej strony daje pewnego rodzaju autonomię osobom zarządzającym na poszczególnych szczeblach oraz poprawia  współpracę a z drugiej strony określa ona jakie poziomy w organizacji i które działy powinny być informowane w organizacji. I najważniejsze odpowiada na pytanie – KIEDY?

Jak zbudować piramidę eskalacji?

Warstwa I –  BRYGADA PROD

Zaczynamy od samego dołu, co w naszym przypadku piramidy eskalacji dotyczącej postoju maszyny jest poziomem osób, które są bezpośrednio związane z usuwaniem usterki. Na potrzeby naszego artykułu przyjmujemy, że jest to warstwa ustawiaczy, operatorów lub specjalistów / brygadzistów w dziale produkcji. Co ważne, na tym etapie określamy, ile czasu przeznaczamy na samodzielną walkę i próby usunięcia usterki. Wbrew pozorom jest to ważne. Chcemy uniknąć sytuacji, w której kolejne próby przywrócenia produkcji przynoszą mierne skutki a my nie korzystamy z możliwości wsparcia innych działów i osób. W naszym przypadku będzie to 30 min. Po tym czasie, w przypadku kiedy mimo prób nie umiemy sobie poradzić z awarią, powinna być eskalacja na poziom wyżej.

Warstwa II – BRYGADZISTA UR

Kolejnym poziomem jest warstwa specjalistów oraz techników Utrzymania Ruchu. W przypadku kiedy osoby z poziomu niższego nie rozwiązały usterki, potrzebne jest wsparcie. Ważna jest tu komunikacja między działowa na temat okoliczności, co zostało zrobione, jakie kroki podjęte i jaki jest aktualny status. Dla tej warstwy także określamy czas na działanie. W naszym przypadku będzie to to 2,5 godziny. Jeśli pomimo prób, po upływie 2,5 godziny pracy techników utrzymania ruchu proces produkcji nie zostaje przywrócony, następuje eskalacja na kolejną warstwę. – kierowników działów. W tej chwili piramida eskalacji zaczyna działać w kilku działach jednocześnie.

Warstwa III – KIEROWNICY OBSZARÓW

Mijają już sumarycznie 3 godziny postoju.  Skoro awaria nadal trwa, musi rozpocząć się proces eskalacji na kolejną warstwę – kierownictwo obszarów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj