Budowanie cyfrowej fabryki nie jest celem samym w sobie. Cyfrowa fabryka jest narzędziem, które zapewnia firmom produkcyjnym elastyczność w reagowaniu na zmiany na rynku — niezależnie od tego, czy chodzi o trendy w innowacjach, wzrosty kosztów, działalność w sektorze żywności i napojów, artykułów higieny osobistej, farmaceutycznym czy motoryzacyjnym.
Dlaczego warto stawiać na cyfryzację produkcji?
Poprzez utworzenie wirtualnego modelu nowej maszyny lub linii można zniwelować ryzyka projektowe, a czas potrzebny na zbudowanie i przetestowanie instalacji znacznie skrócić, ponieważ kosztowne błędy są popełniane w wirtualnym, a nie rzeczywistym świecie. Zapewnia to duże korzyści w każdej branży produkcyjnej — w szczególności w branży samochodowej, gdzie istnieje ogromna presja na skracanie czasu wprowadzania produktów na rynek i minimalizowanie ryzyka awarii nowych produktów.
Zalety cyfryzacji nie kończą się na wirtualnym uruchamianiu. To dopiero początek. Wirtualny bliźniak odzwierciedla fizyczny system w czasie rzeczywistym i może być używany przez cały okres eksploatacji systemu lub produktu, dzięki czemu zawsze istnieje możliwość sprawdzenia — w bezpiecznym, równoległym środowisku cyfrowym — jak zachowają się nowe materiały, składniki lub narzędzia.
Dodatkowo ciągłe monitorowanie maszyny lub procesu może być wykorzystywane do konserwacji zapobiegawczej, monitorowania stanu, zarządzania energią oraz celów związanych z ogólną efektywnością sprzętu (OEE).
Cyfrowa produkcja jest również warunkiem wstępnym dla produkcji jednostkowej — koncepcji umożliwiającej produkcję dowolnego produktu w dowolnej wersji, ilości i kolejności. Takie podejście staje się coraz częściej czynnikiem wyróżniającym w przemyśle farmaceutycznym, gdzie rozkwit w zakresie leków sierocych i nowatorskiej diagnostyki pozwalają na leczenie pacjentów najlepszym lekiem w najbardziej optymalnej dla nich dawce.
Cyfryzacja umożliwia ograniczenie ryzyka, przyspieszenie wzrostu produkcji i zwiększenie elastyczności modeli biznesowych.
Jak cyfryzować produkcję?
Kluczem do realizacji cyfrowej fabryki jest połączenie dwóch światów: IT i OT. Przez lata uważano to za niemożliwe, ponieważ są one tak różne, jak próba nakłonienia Marsjan i Wenusjanek do rozmowy ze sobą.