Teraz, gdy pojawienie się humanoidalnych robotów w sektorze magazynowym stało się rzeczywistością, wywołuje to falę w sektorze realizacji zamówień, zastanawiając się, jakie są potencjalne konsekwencje dla ludzkiej siły roboczej i jak szybko humanoidalne roboty staną się powszechnym widokiem w centrach realizacji zamówień. Jednakże – chociaż Digit chodzi na dwóch nogach i używa rąk do podnoszenia przedmiotów – jesteśmy daleko od dystopijnej przyszłości w stylu Blade Runnera, w której czujące roboty chodzą wśród nas niezauważone. W praktyce Digit został zaprojektowany specjalnie do automatyzacji magazynów, gdzie złożoność ludzkiego myślenia i ruchu jest mniej ważna niż poprawa przepustowości i wypełnienie luk w umiejętnościach i pracy. Przy prawie 1,5 miliona ludzi zatrudnionych w całej działalności Amazon, firma chętnie podkreśla potencjał tworzenia miejsc pracy poprzez wdrażanie robotów humanoidalnych, a także zastępowanie najbardziej „męskich, przyziemnych i powtarzalnych” zadań. Opracowany przez wspieraną przez Amazon firmę Agility Robotics, Digit jest opisywany przez tytana handlu detalicznego jako „mobilne rozwiązanie manipulacyjne”. Mierzący 175 cm (5 stóp i 9 cali) Digit może podnosić i przenosić ciężary do 16 kg (35 funtów), kucać, sięgać, podnosić i odkładać.
Tye Brady, główny technolog w Amazon Robotics, powiedział dziennikarzom w Seattle, że ruch ten nie oznacza redukcji zatrudnienia w Amazon, a ludzie są „niezastąpieni” dla firmy ze względu na ich „zdolność do myślenia na wyższym poziomie, zdolność do diagnozowania problemów”.
Inne roboty humanoidalne są opracowywane i testowane przez firmy takie jak Figure AI i Boston Dynamics, które mają być wykorzystywane w centrach dystrybucyjnych.Robot Optimus firmy Tesla jest w stanie sortować obiekty w pełni autonomicznie, ponieważ może samodzielnie kalibrować swoje ręce i nogi, podczas gdy komercyjne uruchomienie Apollo przez startup technologiczny Apptronik ma nastąpić pod koniec 2024 roku.Filmy przedstawiające humanoidalnego robota pokazały już, jak chodzi, kompletuje skrzynie, paletyzuje i rozładowuje przyczepy.
W rzeczywistości rozwiązania automatyzacji magazynów istnieją już od dziesięcioleci, w tym autonomiczne roboty mobilne (AMR) pracujące obok ludzkich pracowników i wykonujące wiele męskich, wymagających fizycznie prac. Zautomatyzowane systemy magazynowania i pobierania są w stanie kompletować zamówienia w znacznie szybszym tempie i są wykorzystywane wraz z pracownikami w celu zwiększenia przepustowości.
Większość firm korzysta z technologii robotycznej, pracując obok i współpracując z ludzką siłą roboczą, a niepotwierdzone dowody sugerują, że ludzie lubią pracować obok technologii takich jak AMR, gdzie proste, wymagające fizycznie prace są w dużej mierze wykonywane roboty, a one działają w charakterze nadzorczym.Może to jednak stać się bardziej problematyczne, jeśli chodzi o roboty humanoidalne; kto chciałby być prześcignięty, wyprzedzony, przewyższony przez robota, który wygląda jak człowiek?
Jak szybko humanoidalne roboty staną się stałym elementem w magazynach?
Wygląda na to, że powszechne wykorzystanie humanoidalnych pracowników w magazynach jest dość odległe, pomimo ostatniego ruchu Amazona. Pilotaż nowych technologii, takich jak ta, może zająć nawet 18 miesięcy, a jeśli się powiedzie, wdrażanie odbywa się zwykle małymi krokami. Jednak Amazon zawsze był liderem w wykorzystywaniu robotyki, a reszta branży zwykle podąża za nim (lub ponosi porażkę!), więc ten pilotaż może być katalizatorem popularyzacji robotów humanoidalnych w nadchodzących latach. Nie jest jasne, jak ludzie zareagują na swoich kolegów-robotów, ale w obliczu kryzysu umiejętności i siły roboczej w branży magazynowej, może to stanowić rozwiązanie, którego szukały firmy.