Internet rzeczy do użytku osobistego

925

Las Vegas – Wyobraźmy sobie, że możesz mieć swojego towarzysza lub anioła stróża czuwającego nad każdym aspektem Twojego życia. Kogoś, kto zawsze wie, czy nie zostawiłeś przypadkiem włączonego piekarnika – nawet wtedy, gdybyś sam właśnie jechał samochodem lub siedział w biurze.

Na targach CES 2017 Bosch zaprezentuje zintegrowane rozwiązania, dzięki którym wizja ta już dziś staje się rzeczywistością – Personalizacja to wzrostowy trend w świecie integracji, a my promujemy jego rozwój – powiedział dr Werner Struth, członek zarządu spółki Bosch, podczas konferencji prasowej na targach CES 2017 w Las Vegas. Na największych w świecie targach elektroniki użytkowej firma Bosch, będąca globalnym dostawcą technologii i usług, koncentruje się na następujących domenach: inteligentne domy, inteligentne miasta, zintegrowana mobilność i Przemysł 4.0.

Dzięki rosnącemu znaczeniu personalizacji produktów i usług integracja za pośrednictwem internetu wchodzi w następny etap rozwoju: – Świat zintegrowany to także emocje. Urządzenia stają się inteligentnymi towarzyszami, a życie codzienne łatwiejsze i bezpieczniejsze, zarówno w domach, w miastach, w samochodach oraz w pracy. Według wyników przeprowadzonego niedawno badania ponad 60% respondentów uważa, że inteligentny asystent to sensowne rozwiązanie. – Bosch kształtuje wszystkie obszary świata zintegrowanego. Dzięki strukturze naszej działalności jesteśmy dobrze przygotowani do objęcia wiodącej roli w personalizacji produktów i usług zintegrowanych za pośrednictwem internetu – powiedział Struth. Niewiele przedsiębiorstw przemysłowych posiada porównywalne do firmy Bosch doświadczenie we wszystkich obszarach Internetu rzeczy: Bosch wnosi szeroki know-how w technologii czujników, oprogramowania i usług, ma także własną chmurę obliczeniową. Dzięki temu spółka może realizować koncepcję „one-stop shop” w dziedzinie IoT (Internet of Things). Bezpieczeństwo danych odgrywa w tym centralną rolę. – Oferujemy klientom i użytkownikom pełną przejrzystość oraz swobodę decydowania o sposobie wykorzystania ich danych.

Ponadto celem firmy Bosch jest połączenie z siecią wszystkich swoich produktów elektronicznych i oferowanie pakietu usług zintegrowanych dla każdego produktu. Klient znajduje się w centrum naszych zainteresowań: – Technologie zintegrowane muszą przynosić korzyści – mówi Struth. – Coraz ważniejsze staje się oferowanie inteligentnych funkcji i usług dodatkowych dopasowanych do indywidualnych potrzeb i przyzwyczajeń klientów – powiedział Struth. Dzięki personalizacji produktów i rozwiązań w wyniku integracji będzie to w jeszcze większym stopniu możliwe.

Samochód w roli osobistego asystenta
Do roku 2022 globalny rynek zintegrowanej mobilności ma wzrastać o blisko 25% rocznie. Już za kilka lat samochody staną się aktywnymi uczestnikami IoT i będą komunikować się z innymi środkami transportu, a także z inteligentnymi domami. Na targach CES 2017 Bosch prezentuje nowy samochód koncepcyjny, na przykładzie którego można zobaczyć, w jaki sposób różne sfery życia będą ze sobą połączone w przyszłości. – Samochód będzie odgrywał centralną rolę w komunikacji pomiędzy różnymi domenami – powiedział Struth. Spersonalizowana komunikacja pomiędzy samochodem a kierowcą także ulegnie rozszerzeniu: nowe funkcje połączą samochód z jego otoczeniem: inteligentnym domem i warsztatem samochodowym. Funkcje te umożliwią wysoce zautomatyzowaną jazdę. – Bosch wytrwale pracuje nad tym, aby połączyć w całość mobilność i inteligentne usługi – powiedział Struth. – Połączenie samochodu z inteligentnym domem lub inteligentnym miastem za pośrednictwem chmury obliczeniowej przyniesie wymierne korzyści. Integracja pozwoli zmienić samochód w asystenta na czterech kołach.

Co więcej, samochód koncepcyjny Bosch oferuje szeroką gamę innowacyjnych technologii: w chwili, gdy kierowca zajmie miejsce, technologia rozpoznawania twarzy ustawi wysokość kierownicy, pozycję lusterek, temperaturę w kabinie i stację radiową w zależności od indywidualnych preferencji kierowcy. Systemem można sterować za pomocą wyświetlacza haptycznego oraz innowacyjnego systemu sterowania gestami – obydwa aktywnie reagują na wydawane polecenia. W przypadku wysoce zautomatyzowanego samochodu, usługi bazujące na chmurze obliczeniowej umożliwiają np. prowadzenie wideokonferencji lub pozwalają kierowcy oraz pasażerom zaplanować weekendowe zakupy lub obejrzeć najnowsze wideo. Do roku 2025 wysoce zautomatyzowana jazda samochodem pozwoli zaoszczędzić przeciętnemu kierowcy z USA, Niemiec lub Chin prawie 100 godzin rocznie – tak wynika z badań zleconych niedawno przez firmę Bosch. Jeśli chodzi o kwestie techniczne, integrację funkcji zapewniają jednostki takie, jak Bosch Central Gateway. Gateway to hub, który zapewnia komunikację ze wszystkimi domenami podłączonymi do wszystkich magistral danych. ETAS i ESCRYPT, należące do Grupy Bosch zapewniają rozwiązania do transmisji i szyfrowania. Dzięki nim aktualizacje oprogramowania do samochodów będą mogły być bezpiecznie realizowane za pośrednictwem chmury obliczeniowej w całym okresie eksploatacji samochodu. W przypadku gdy samochód komunikuje się ze swoim otoczeniem, aktualizacje muszą być przeprowadzane regularnie.

Samochód komunikujący się z otoczeniem może także przejmować ważne zadania w rama
ch koncepcji zintegrowanego miasta. Na przykład w systemach parkowania opartych na społeczności, samochód pełni funkcję detektora wolnych miejsc postojowych. Jadąc ulicą, samochód rejestruje wolne miejsca pomiędzy zaparkowanymi samochodami. Pozyskane w ten sposób informacje są nanoszone na cyfrową mapę. Zaawansowane algorytmy Bosch analizują dane i przygotowują prognozę sytuacyjną. Usługa oparta na chmurze wykorzystuje te dane do tworzenia w czasie rzeczywistym mapy, która pomaga zaoszczędzić kierowcom mnóstwo czasu i stresu przy poszukiwaniu miejsca do zaparkowania pojazdu. Na rok 2017 planowane są w USA działania pilotażowe związane z tą koncepcją. Obecnie przy współpracy z koncernem Mercedes-Benz Bosch testuje parkowanie społecznościowe w rejonie Stuttgartu.


Zintegrowane i wielofunkcyjne funkcje asystenckie w domach
Także w zaciszu domowym użytkownicy mogą korzystać z szerokiej gamy inteligentnych funkcji asystenckich Internetu rzeczy, dzięki którym życie staje się łatwiejsze i bezpieczniejsze. Niektóre z produktów pełnią nawet kilka funkcji na raz: np. czujki dymu mogą także nadzorować jakość powietrza, a ich syreny mogą zostać użyte do odstraszenia niechcianych gości. System Bosch Smart Home umożliwia kontrolowanie wszystkich zintegrowanych urządzeń za pomocą jednej aplikacji. Dzięki managerowi scenariuszy zintegrowany dom staje się jeszcze bardziej intuicyjny w obsłudze. Przykładowo, wychodząc z domu, użytkownik nie musi sam sprawdzać, czy wyłączył ogrzewanie, urządzenia elektryczne lub światło. Dzięki temu życie staje się bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Wystarczy aktywować scenariusze, a manager scenariuszy w aplikacji Bosch Smart Home będzie sam wykonywał takie rutynowe zadania.

Produkty od początku wyposażone w inteligentne funkcje asystenckie
Dzięki personalizacji rozwiązań zintegrowanych technologie i usługi nie tylko są dopasowane do indywidualnych potrzeb; Bosch projektuje także takie produkty, które od początku mają pełnić funkcję osobistych asystentów. Mogą one także komunikować się ze swoimi użytkownikami. Jednym z przykładów takich produktów jest “My kitchen elf” – w skrócie Mykie. Dzięki tej koncepcji spółka BSH Hausgeräte GmbH wkroczyła do świata osobistych asystentów. Urządzeniem Mykie steruje się głosowo. Mykie słucha użytkowników, odpowiada na ich pytania i pomaga w domowych obowiązkach. Przykładowo, Mykie zawsze wie, jakie produkty znajdują się w lodówce, ile czasu musi piec się ciasto w piekarniku albo czy po południu będzie świecić słońce. Dzięki zintegrowanemu asystentowi Mykie użytkownik może sterować całą gamą urządzeń AGD Home Connect. Mykie może także wirtualnie integrować użytkowników, tak aby mogli razem gotować lub wymieniać się przepisami.

Światowa premiera: Bosch przedstawia robota domowego
Mayfield Robotics, start-up wspierany przez spółkę Robert Bosch Start-up GmbH (BOSP) zajmuje się głównie branżą robotów domowych. Spółka specjalizuje się w projektowaniu robotów domowych. Na targach CES 2017 prezentuje pierwszego robota komercyjnego o nazwie Kuri, który ma wejść na rynek USA pod koniec 2017 roku. Robot ten ma ok. 50 centymetrów wysokości i jest wyposażony w głośniki, mikrofon, kamerę i szereg czujników. Może poruszać się po pomieszczeniu, zwracając przez cały czas uwagę na to, by pokonać jak najkrótszą trasę. Kuri wchodzi w interakcje z mieszkańcami i gdy widzi np. matkę, reaguje inaczej niż wtedy, gdy natknie się na jej syna bawiącego się koło domu. Kuri może na przykład odtwarzać muzykę, albo informować rodziców, którzy utknęli w korku, że ich dzieci wróciły już ze szkoły. Ponad 30 inżynierów specjalizujących się w robotyce oraz projektantów pracuje w siedzibie głównej start-upu w Redwood City, Kalifornia. Korzystają oni ze swobody twórczej oraz inspirującej kultury start-upów w Dolinie Krzemowej. – Dla firmy Bosch inwestycje w kreatywne start-upy są bardzo ważne, ponieważ pozwalają nam reagować na nowe trendy już na bardzo wczesnym etapie. Równocześnie zapewniamy sobie w ten sposób także dostęp do rewolucyjnych zmian w przemyśle – powiedział Struth.

Funkcje asystenckie przydają się także w zintegrowanej produkcji
Funkcje asystenckie odgrywają także znaczącą rolę w zintegrowanej produkcji. Na przykład robot APAS, który zapewnia płynność i wydajność procesów produkcyjnych. Wykonuje on forsowne, niebezpieczne i monotonne zadania, a także może blisko współpracować z ludźmi. Dzięki powłoce wyposażonej w czujniki, automatyczny asystent produkcji wykrywa, gdy pracownik znajdzie się zbyt blisko i natychmiast się wyłącza. Bosch zaprojektował asystenta APAS z myślą o wykorzystaniu go w Przemyśle 4.0 – lub zintegrowanym przemyśle. Jako wiodący dostawca i wiodący użytkownik technologii dla Przemysłu 4.0, Bosch jest wyjątkowo dobrze przygotowany na przyszłość.

Dzięki nowemu rozwiązaniu IoT Gateway przedsiębiorstwo może zaoferować zalety przemysłu zintegrowanego także operatorom starszych maszyn. – Wiele maszyn nie jest zintegrowanych i nie może być aktywnymi uczestnikami Przemysłu 4.0. Między innymi brakuje im nieodzownych czujników, oprogramowania lub połączenia z systemem IT firmy – co jest warunkiem produkcji zintegrowanej – powiedział Struth. – W skali globalnej rynek rozwiązań Retrofit, takich jak Bosch IoT Gateway jest wart miliardy. IoT Gateway łączy w sobie technologię czujników, oprogramowanie oraz system sterowania produkcją przystosowany do IoT. Rozwiązanie umożliwia nadzorowanie statusu maszyn. Zdaniem Strutha przemysł potrzebuje zintegrowanych maszyn, aby odnosić sukcesy w dalszej perspektywie. Właśnie to oferuje Bosch IoT Gateway – szybkie i elastycz
ne rozwiązanie.


Co Bosch myśli o Internecie rzeczy?
– Jesteśmy przekonani, że integracja za pośrednictwem internetu to więcej niż tylko technologia. To część naszego życia. Integracja przyczynia się do poprawy mobilności, wpływa na kształt przyszłych miast i sprawia, że domy stają się inteligentne, przemysł – zintegrowany, a opieka zdrowotna – skuteczniejsza. W każdej sferze Bosch pracuje nad realizacją koncepcji świata zintegrowanego. A jest to świat, który otwiera przed nami nieznane dotąd możliwości. Wyjdźmy zatem poza produkowanie zintegrowanych urządzeń. Zbudujmy połączenia, które będą źródłem prawdziwych korzyści – na całym świecie, w całej sieci, w obrębie chmury obliczeniowej. Połączmy wynalazców z inwestorami, marzycieli z praktykami, poszczególne elementy z całością. Zintegrujmy świat wirtualny ze światem rzeczywistym i pozostawmy trwałe dziedzictwo następnym pokoleniom. Bądźmy Simply.Connected.

Źródło: www.bosch.pl